Gilla Hata Horan av Johanna Nilsson

 
 
Jag har läst om Gilla Hata Horan i några bokbloggar och tänkte att jag skulle läsa den. Och den var riktigt bra. Jag tycker dock den kunde ha fått vara lite längre faktiskt.
 
Boken handlar om Jonna och Gloria som är bästisar, och Robin som är skolans snyggaste och coolaste kille.
Jonna och Gloria är inte populära men inte heller mobbade. Så får dom hänga med på en luciafest, och får dansa med Robin. Han verkar tycka att dom är helt okej, till och med söta. Men festen slutar inte som Jonna och Gloria har tänkt sig. Det börjar skrivas elaka saker på Glorias blogg, och en Hata Horan-grupp bildas på Facebook. Gloria mår väldigt dåligt och börjar skära sig igen, och Jonna känner att hon måste göra något. Hon bestämmer sig för att ge igen med samma mynt.
 
Boken är uppdelad i 3 delar kan man säga, där man får ta del av det som händer ur Jonnas, Glorias och Robins perspektiv, och det tycker jag är bra, för då kommer man karaktärerna lite närmare tycker jag. På något sätt skulle jag ändå vilja ha lite mer. Och så hade det kunnat få vara någon sida till.
 
Precis som några andra som skrivit om boken, tycker jag den här borde läsas i skolan. För även om det inte är just så här, så är det ändå väldigt många som är utsatta för mobbning. Och dom som är "på andra sidan" skulle också kunna få något att tänka på.

Kommentarer
Postat av: Miimz

Boken verkar riktigt bra. Vanligtvis brukar jag inte tycka om så många svenska författare, men den här ska jag verkligen försöka få tag på.

2013-05-03 @ 20:05:53
URL: http://daydream91.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0