Rör mig inte! av Tahereh Mafi

 
 
Baksideteten säger inte så mycket egentligen, och ändå säger den en hel del.
 
Jag har en förbannelse
Jag har en gåva
 
Jag är ett monster
Jag är mer än människa
 
Min beröring är dödlig
Min beröring är makt
 
Jag är deras vapen
Jag tänker slå tillbaka
 
Boken handlar om 17-åriga Juliette, som har en mycket ovanlig förmåga, hennes beröring är dödlig. Hon har varit inlåst i ett rum på 13 kvadratmeter i 264 dagar.  Allt hon har är en penna oh en skrivbok. Hon tror att hon ska leva där ensam när hon en dag plötsligt får en rumskamrat, Adam. Hon inser snart att det är en gammal klasskamrat, men vågar inte säga något då hon inte vet om han känner igen henne. Meningen är att han ska vakta henne, men vänskapen mellan dom växer, och snart inleder dom ett hemligt förhållande.
Juliette blir fri, men det har ett pris. Återetablissemanget, som leds av Warren, vill använda henne som ett vapen, något hon inte vill vara med om.
 
Kärleken mellan Juliette och Adam är fin, men på något sätt barnslig, i alla fall i början. Det känns lite... tillgjort, det händer liksom inte i verkligheten.
 
Det är mycket överstrukna meningar, speciellt i början. Och korta meningar och upprepningar. Jag störde mig på dom överstrukna meningarna först, men kom sen på att det är ju faktiskt Juliettes tankar vi läser. Hela boken är hennes tankar. Och jag tycker det är ett ganska smart sätt att skriva boken. Den var också mycket bättre än jag trodde när jag först började läsa. Jag ser verkligen framemot att läsa Unravel me som är andra delen.
 
Rör mig inte! kom ut 2011 och Tahereh Mafi har också skrivit en mellanbok, ur Warrens perspektiv som heter Falla sönder som kom ut 2012. Unravel me kom ut den 5 februari.
 

Kommentarer
Postat av: Författardrömmar

Jag tyckte mycket bättre om boken än jag trodde att jag skulle göra.
Jag störde mig också lite på överstrykningarna i början, men vande mig ganska snabbt. Och det är som sagt att bra att det verkligen är Juliettes tankar man läser. Ser också fram emot Unravel me, det ska bli spännande att se vad som händer.

2013-02-09 @ 20:32:28
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0