Dean R Koontz

 
 
 
Dean R Koontz föddes 9 juli 1945 i Everett, Pennsylvania. Han är en storsälande författare inom fantastik. 1966 gite han sig med Gerda Cerra och debuterade som författare samma år. Han har främst skrivit sience fiction, men även andra genrer och då ofta under pseudonymer, som Brian Coffey, Aaron Wolfe, Leigh Nichols och Deanna Dwyer. 1987 slutade han skriva under pseudonymer och många av böckerna som getts ut under pseudonym har  publicerats på nytt under hans riktiga namn.
I många av Koontz böcker spelar hundar en central roll, ofta Golden retrievers. Han har skrivit ett par böcker och också inlägg på sin webplats under namnet Trixie Koontz, vilket var namnet på hans egen Golden retriever. Trixe dog 2007.
Några av Koontz böcker har blivit film, men inte haft någon större framgång, bla Gömstället, Phantoms och Mr Murder.
 
Dean R Koontz är den författare jag läst längst. Jag var väl 14 ungefär när jag läste första boken, Nattens ögon. Jag tyckte att den var riktigt bra och läste fler böcker. Det ha blivit ett antal böcker enom åren. Jag bara en själv som jag köpte på engelska för några år sen. Breahtless. Jag har läst den på svenska också, men kan fortfarande inte komma på vad den heter då. Min syster och pappa har några Koontz böcker så jag har lånat av dom när jag inte har lånat på biblioteket.
Något jag tycker är bra med Koontz böcker är att även om det verkar otroligt och övernaturligt, är det något som skulle kunna hända. Det handlar ofta om flera personer, och jag brukar få några karaktärer som favoriter, och delarna med dom andra karaktärerna blir då inte lika bra.
Några av mina favoritböcker av Koontz är Nattens ögon, Väktare och Breathless.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0