Clive Cussler

 
Clive Cussler är en av mina favoritförfattare. Jag har 10 böcker, men har läst betydligt fler. Den första boken jag läste var Odysseus skatt, som jag hittade på biblioteket för ett antal år sen. Sen har det bara blivit att jag läst fler.
Han har 3 olika serier, En Dirk Pitt roman, Ur NUMA:s arkiv och Oregon arkiven, Han har också några nya serier, Fargo Adventures och Isaac Bell, och har skrivit några barnböcker, men jag tror inte dom har blivit utgivna här än.
 
 
Clive Cussler föddes 1931 i Aurora, Illinois, USA. Han är marinarkeolog/skattsökare, äventyrare och veteranbilssamlare, precis som huvudkaraktären Dirk Pitt. 2 av böckerna ar filmats, Lyft Titanic från 1980, och Sahara från 2005, där Matthew McConaughey spelade Dirk Pitt. Clive Cussler har nått New York Times bestseller list 17 gånger.
 
Från början läste jag helst om Dirk Pitt, istället för att också läsa om Kurt Austin (Ur NUMA:s arkiv) och Juan Cabrillo (Oregon arkiven), kanske för att jag helt enkelt började läsa om Dirk Pitt och hade läst några av dom böckerna när jag hittade dom andra serierna. Något jag tycker är roligt är att NUMA (National Underwater and Marine  Agency, inte en påhittad organisation utan skapad av Clive Cussler och finns alltså på riktigt.Den som är intresserad kan läsa me på www.numa.net. En annan rolig grej är att Clive Cussler dyker upp som sig själv i böckerna, allt från skatteletare i öknen till skeppare på en båt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0