Anthony Horowitz

 
 
Anthony Horowitz föddes 1956 i London. Föräldrarna var mycket förmögna och han gick i internatskola. Men åren i skolan var olyckliga och han hatade skolan. Han började fantiera ihop spännande historier för att trösta sig själv och sina vänner.
Idag bor han i norra London med sin fru Jill Green, som är TV-prodicent, och deras 2 söner. Jill har producerat ett flertal av Anthonys manus, bland annat TV-serien Foyle`s War.
Anthonys första roman, Enter Frederick K Bower, publicerades 1979 när han var 23 år gammal. Han är numera en av Englands mest produktiva författare. Han skriver också för TV och har skrivit avsnitt bland annat till Morden i Midsomer och Agatha Christie´s Poirot. Han har också skapat serien Foyle`s War, pjäsen Mindgam, samt en musikal.
Alex Rider-böckerna har gjort Anthony till en av Englands mest framgångsrika manliga författare för barn, och hans böcker publiceras idag över hela världen.
 

Jag har läst böckerna om Alex Rider och gillar dom. Det är några av dom senaste som jag inte läst än, men det ska nog bli nån gång. Det kan väl ibland kännas lite orealistiskt tycker jag, speciellt i första boken, att en 14-åring får vara MI6-agent, men man vänjer sig. Det är en bra serie och böckerna är lätta att läsa. Första boken Stormbreaker har filmatiserats och jag tycker att filmen är ganska bra. Dock har dom blandat lite med andra eller tredje boken.
Jag har också lät första böckerna i serien De fem utvalda, som är en fantasyserie men som utspelar sig i våran värld, med inslag av magi och onda krafter. Jag har läst dom första böckerna i serien och gillar dom.
Jag tillhör inte målgruppen för nån av serierna, men tycker att man kan läsa dom även om man inte är tonåring längre.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har också läst de första böckerna i serien "De utvalda", de är riktigt bra! :)

2013-04-16 @ 13:38:52
URL: http://boklisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0