The Mortal Instruments: Stad av Skuggor av Cassandra Clare

 
 
När jag hade sett filmen i fredags tänkte jag att jag nog skulle läsa boken, och eftersom min syster har den så började jag läsa i lördags. Jag upptäckte efter en stund att en del saker var bekanta och kom på att jag ju faktiskt läst boken tidigare. Av nån anledning har jag glömt att jag läst den och jag förstår inte varför eftersom jag tycker den är jättebra. Jag läste allt jag bara kunde, läste alldels för länge när jag skulle gå och lägga mig och hade läst ut den på eftermiddagen igår. En och en halv dag. En riktig sträckläsarbok. Och det behövde jag då jag varit i en svacka när det gäller läsandet.
 
Clary tar med sin vän Simon till klubben Pandeonium en helt vanlig kväll. Men det är inte en kväll som alla andra och det är början på en helt ny värld för Clary. Hon ser 3 ungdomar med konstiga tatueringar och konstiga vapen döda en kille inne i förrådet på klubben. Men det är bara Clary som kan se dom.
Dagen efter träffar Clary en av ungdomarna, Jace, igen när hon är på ett fik med Simon. Men även nu är det bara Clary som kan se honom.
Samma kväll försvinner Clarys mamma och hon får snart veta att hennes mamma inte är den hon trodde, och att hon själv är mer än bara en vanlig tjej. Hon är en Skuggjägare, precis som sin mamma.
 
Nu är det ju en YA-bok, men varför ska alla vara så unga jämt? Jag tänker mig Clary mer som 17 och Jace kanske 18.
Jace är min favortkaraktär. Jag skulle säkert störa mig en del på honom i verkliga livet, men jag gillar honom jättemycket. Clary gillar jag också, vore väl trist annars eftersom hon är huvudpersonen.
Jag gillar dock slutet i filmen er än slutet i boken.
 
Jag längtar efter att läsa mer. Min syster har beställt del 2 och 3 på engelska, och jag ska läsa dom så snart jag kan. Och så ser jag fram emot nästa film.
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Den här serien är jag också nyfiken på. Vi har dem i bibblan men någon har lånat den 1a delen på engelska och lämnar aldrig tillbaka den. Grrr.. Nåväl, jag har gott om annat att läsa under tiden, men lite frustrerande är det allt när man läser om andra som gillar den.

2013-09-10 @ 17:28:55
URL: http://flickanobockerna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0