The Hunger Games

 
 
Igår såg jag och min syster The Hunger Games. Det är första delen i en triologi och böcker är väldigt populära. Jag kan ibland känna mig lite tveksam till upphypade böcker/filmer som tex Twilight, men ändrade mig när jag så The Hunger Games första gången. Jag tycker den är riktigt bra, och det tyckte jag nu också. Jag har inte läst böckerna än men min syster har dom så jag ska läsa dom när jag läst klart andra böcker jag ska läsa först.
 
Filmen utspelar sig i en totalitär värld som kallas Panem och består av The Capitol och 12 distrikt. En gång gjorde Distrikt 13, som inte finns länge, uppror, och det årliga The Hunger Games är en slags hämnd och ledaren i The Capitol vill också sätta repsekt i övriga distrikt. Tävlingen sänds i TV och är ett stort spektakel.
Från varje distrikt väljs en pojke och en flicka mellan 12-18 år som ska vara med i tävlingen. Dom åker till The Capitol där dom får en mentor och tränar för tävlingen. Doms ska också försöka få sponsorer för att ha något lättare för att klara tävlingen, som går ut på att vara ensam överlevare för att vinna.
Från Distrikt 12 dras Prims namn, men Katniss, hennes storasyster anmäler sig frivilligt, den första frivligga någonsin, för att rädda sin syster. Den andra blir Peeta.
Då allt handlar om att överleva är ingen säker och många förlorar livet precis när tävlingen börjar. En del går ihop för att ha större chans att överleva. Det finns inga reger och förutsättningarna kan plötsligt ändras.
 
Jag tycker Jennifer Lawrence är mycket bra som Katniss. Nu har jag ju inte läst böckerna och kan inte jämföra så, men hon gör det mycket bra. Josh Hutcherson är också bra som Peeta.
Jag tycker det mesta är bra med filmen, men nåot jag tänkt på, och säkert skulle ha tänkt på om jag läst boken, är hur lite berörda många av dom verkar vara av tävlingens allvar under träningslägret. Dom visar sina styrkor, att dom är tuffa, och ingen vill visa sina svagheter, men ingen verkar egentligen reflektera över att dom kommer att dö, att det bara är en som kommer levande ur tävlingen. Dom enda man egentligen får se oroliga är Katniss och Peeta.
 
Nu vill jag se andra filmen, för att se hur det fortsätter, men den kommer inte förrän i november. Och så ska jag  läsa böckerna.

Kommentarer
Postat av: Författardrömmar

Jag längtar efter fortsättningen. Synd att vi måste vänta till november. Får läsa böckerna igen :)

2013-02-27 @ 23:31:37
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0