Nora Roberts

 
 
Nora Roberts är född 10 oktober 1950, med födelsenamnet Eleanor Marie Robertson, i Silver Spring, Maryland, USA.
Hon har skrivit många böcker under sitt eget namn, men också använt pseudonymer som J.D Robb, Jill March och Sarah Hardesty. J.D Robb kommer från hennes söner Jason och Dan och Robb som är en förkortning på Robers.
Med Sarah Hardesty som författarnamn gavs vissa böcker ut i Storbritannien samtidigt som dom gavs ut i USA i Nora Roberts namn.
Nora Roberts har blivit publicerad i över 34 länder. The Witness som kom ut i april 2012 i USA, var hennes 200de bok. Hennes första bok kom ut 1981. Hon har skrivit 180 New York Times bestsellers.
En del av hennes böcker har blivit filmatiserade, Montana Sky, Angel Falls, Carolina Moon, Blue Smoke, Northen Lights, Midnight Bayou, High Noon och Tribute.
 
 
Jag har läst Nora Roberts i ca 15 år nu. Första boken jag läste var Farliga Vidder (Montana Sky), och är fortfarande en av mina favoriter. Jag gillar filmen också, men det saknas en del från boken. Av dom filmer jag sett tycker jag Carolina Moon följer boken bäst.
Hennes böcker är gaska förutsägbara, men jag gillar dom ändå, hon är väldigt bra på att skriva, och skapa karaktärer man kan ta till sig. Några av mina favoritböcker, som Nyckeln till ljuset, Nyckeln till sanningen, Nyckeln till mod, Pärlor från månen, Havets safirer, Solens diamanter och Det ödesdigra arvet skulle jag också gärna se filmatiserade.

Kommentarer
Postat av: 23 minuter

Gillar också Nora Roberts, hon är en duktig författare och skriver för det mesta bra böcker :)

2013-06-13 @ 11:15:24
URL: http://tjugotremin.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Har nog faktiskt aldrig läst något av henne :O

2013-06-14 @ 06:34:41
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Författardrömmar

Nora Roberts är min favoritförfattare och den jag har flest böcker av :) Idag köpte jag en till bok hon skrivit :)

Jag håller på att starta ett litet projekt med en länklista och du är med på den. Gå in här för att läsa hur du ska göra för att länka vidare.
http://forfattardrommar.se/2013/06/14/projekt-lanklista/

2013-06-14 @ 20:02:58
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0